Madisa Consulting bistår din virksomhet med å dokumentere og effektivisere prosesser som en verdistrømanalyse (VSA). Vi dokumenterer også rutine-beskrivelser.
VSA er en metode for å kartlegge produktets/informasjonens vei gjennom verdikjeden.
Eksempel på en verdistrømsanalyse:

Din virksomhet oppnår følgende fordeler med dette:
-
Økt lønnsomhet på grunn av økt effektivitet og oppgave-fokus
-
Økt service til kunden
-
Økt kvalitet
-
Bedre oversikt og kontroll over aktiviteter.
-
Får et godt grunnlag for kontinuerlige forbedringer.
Vi har spesialisert oss på prosesser innenfor logistikk med fokus på innkjøp, lagerstyring, kundeserviceaktiviteter og transport.
Fokus bør være på helheten i virksomheten hvor prosessene skal reflektere virksomhetens visjon, strategi og målsetninger.
En prosess er et definert sett aktiviteter/handlinger med «inputs» og «outputs» som ideelt sett skaper verdi for kunden. Kunden kan i denne sammenheng være både intern eller ekstern.
Målet er å jobbe smartere, ikke raskere.
Den effektiviserte prosessen kan forbedres med grunnlag i analyse av dagens prosess, strukturert problemløsning, rapporter og spørreskjema.
Verdistrømmen av prosessen kan vise tidsforbruk for den totale prosessen inklusive aktivitetstid og ventetid.
Det er 5 grunnleggende elementer som bør være i fokus i verdistrømanalyse:
1. Verdi
→ Alle VSA skal ha verdi for kunden.
→ Aktiviteter som ikke gir verdi for kunden (definisjon: sløsing/tidstyver) kan elimineres.
2. Verdistrøm
→ Skal ta fokusere på kundens behov.
→ Skape optimale prosesser.
→ Skal ha tydelige roller og ansvarsfordeling.
3. Flyt
→ Verdistrømmen skal ha balanse.
→ Flaskehalser bør ha høyest prioritet.
4. Trekk
→ Fokus på behov, ikke og” pushe”.
5. Perfeksjon
→ Gir grunnlag for kontinuerlig forbedring
→ Gjøres det rett 1. gang?
→ Gir oversikt på aktiviteters synlighet, delaktighet og måling.
Madisa Consulting anbefaler at medarbeiderne selv er med på å identifisere virksomhetens aktiviteter for de kjenner oppgavene best. Det skaper forankring og et godt grunnlag for kontinuerlige forbedringer.
Samtidig krever dette at sterk forankring i ledelsen.
Samarbeid, involvering og engasjement er grunnleggende for best mulig resultat i samspillet mellom medarbeider, ledelse og Madisa Consulting.