8 gode grunner til at ledelsen må bruke strategisk verdistrømanalyse
Har din virksomhet egentlig oversikt over hva som kreves for å omdanne en kundebestilling til en levert tjeneste eller produkt? De fleste vil svare ja på dette og kanskje også mene at dette er en selvfølge. Men, faktum er at mange ledere ikke klarer å beskrive alle aktiviteter som kreves for å omdanne en kundebestiling til en levert tjeneste eller et produkt. Dette gapet kan føre til økte operasjonelle kostnader. Hos mange virksomheter utføres velmente forbedringer i en avdeling, som igjen kan skape nye problemer i andre avdelinger. Det er en manglende forståelse for vare og informasjonsflyten – eller kanskje rettere sagt, hvordan det ikke flyter slik at vi kan levere kundeverdi i alle ledd.
Det er ikke uvanlig at det er kun 10 % verdiskapende tid i verdistrømmen. Resten av tiden står varen eller tjenesten på vent (Martin, 2014). Dette er et skremmende tall. Det er ofte mye sløsing som enkelt kan elimineres i verdistrømmen.
Dette er noen av årsakene til at ledelsen må bruke strategisk verdistrømanalyse (VSA) i sin virksomhet.
Verdistrømanalyse (VSA) er en Lean-metode for å kartlegge og forbedre sekvensen av aktiviteter som er nødvendig for å designe, produsere og levere en vare/tjeneste til en kunde og som inkluderer både vare- og informasjonsflyt. Målet er å skape flyt og mer verdi for kunden sett fra deres perspektiv.
Artikkelen gir deg 8 gode grunner til at ledelsen må bruke strategisk verdistrømanalyse.